Domov > Dojenje

Dojenje

Prehrana po porodu – prehrana doječih mater

Prehrana mame po porodu niti ni tako zapletena, čeprav zna postati skrb o tem, kaj jesti, prava muka, kljub dobrim nameram okolice. Tako kot med nosečnostjo mora mamina prehrana tudi v času dojenja biti še naprej bogata z visokokakovostnimi živili, saj bo tako zagotovila optimalno ustvarjanje visokohranljivega in visokokakovostnega mleka. 

Doječe matere imajo večje energijske potrebe od žensk, ki ne dojijo. Energijske potrebe v obdobju dojenja so večje za povprečno 500 kcal/dan, so pa odvisne od materine konstitucije in potreb novorojenčka. Najboljši kazalec, da je mama zadostila svojim energijskim in prehranskim potrebam ter dojenčkovim potrebam, je vzdrževanje telesne mase; ustrezna izguba naj bo po največ pol kilograma na mesec. Če doječa mama s svojo prehrano ne zaužije dovolj hranil zase in svojega otroka, bo njeno telo hranljive snovi, ki so potrebne dojenčku, „potegnilo“ iz maminih zalog, vendar nepravilen vnos nekaterih vitaminov in mineralov lahko neposredno vpliva na njihov delež v materinem mleku.

V prvih nekaj tednih po porodu so mame pogosto zelo izčrpane, kar lahko povzroča občutek tesnobe in potrtosti. Pri tem zdrava prehrana pomaga. Temelj vsake prehrane so raznolikost, zmernost in uravnoteženost, vendar obstajajo tudi živila, ki lahko pomagajo k hitrejšemu okrevanju. Tako kot je pri novorojenčku pomemben red, tako je tudi njegovi mami pomembno, da ima ustrezno število obrokov in zadosten vnos tekočine, kar navsezadnje vpliva tudi na količino in kakovost mleka. 

Krepčilna juha

Juha, skuhana iz rdečega mesa in različne zelenjave, bo omogočila krepitev in dodatno zaužitje tekočine. Kuhano rdeče meso je odličen vir železa, če pa se kombinira z zelenjavo in polnozrnatimi žiti (npr. polnozrnatim rižem), pomeni konkreten obrok za žensko, ki je pred kratkim rodila. 

Vir beljakovin

Beljakovine so izjemno pomemben del prehrane doječih mater, še posebej zato, ker se velik del beljakovin uporablja ravno pri ustvarjanju mleka. Za povrnitev elana in hitrejše okrevanje je izjemno pomembna aminokislina triptofan, najboljši viri te aminokisline pa so ravno meso in jajca, a tudi sadje, kot so banane in fige, ter različna semena in špinača.

Vitamini in minerali

Priporočamo, da vitamine in minerale, ki se naravno nahajajo v sadju in zelenjavi, v času takoj po porodu jemljete tudi v prehranskih dopolnilih. To so najpogosteje izdelki, ki se priporočajo med nosečnostjo, zato lahko z jemanjem nadaljujete tudi v prvih treh mesecih dojenja in okrevanja po porodu. 

Nekaj sladkega

Sladice po porodu – samo najbolj kakovostne. Kakovostne sladkarije, npr. temna čokolada ali sladoled, zagotavljajo užitek, saj poleg vira antioksidantov (čokolada) ali kalcija (sladoled) vsebujejo tudi odličen vir serotonina – hormona sreče.

Kava

Kofein, tein in teobromin so snovi, ki delujejo spodbujevalno na osrednje živčevje, najdemo pa jih v kavi, čaju in čokoladi. Te snovi ne bi smele pri dojenčkih povzročati težav, vendar doječim materam vseeno ne priporočamo večjih količin, saj prehajajo v materino mleko, kar pri dojenčku lahko povzroči živčnost in nespečnost.

Katerim živilom se je dobro izogibati?

Sestava in aroma materinega mleka odražata prehrano doječe matere, zato je pomembno spremljati otroka in morebitne odzive med dojenjem in po njem. Zaradi tega se tradicionalno priporoča izogibanje nekaterih živil ali skupine živil, kot to na primer zelje, fižol, citrusi itd. Čeprav se včasih da sklepati, da imajo nekateri dojenčki bolj občutljiva prebavila in še vedno nezadostno razvit imunski sistem, zaradi česar so možne prebavne motnje (rdečica na ritki, napihnjenost in vetrovi) in pojav alergij (izpuščaj, koprivnica), delovanje izločitvenih diet pri doječih materah še vedno ni znanstveno potrjeno. Zato odsvetujemo samoiniciativno popolno izločanje nekaterih skupin živil med dojenjem. Če mama opazi očitno povezanost simptomov, je pomembno, da pred sprejemanjem kakršnih koli ukrepov svoje ugotovitve zaupa pediatru.

Za hitrejše okrevanje mame in dobro napredovanje dojenčka je najpomembnejša vzpostavitev pravilnega ritma hranjenja in spanja. Tako bosta mama in otrok dobila tisto, kar potrebujeta, in bosta oba zelo zadovoljna.

 

Načrtovanje nosečnosti

Skrb za novorojenčka se ne začne z dnem, ko se novorojenček rodi, temveč že mnogo prej, pred njegovim spočetjem. Zdravje in primeren prehranski status matere sta ključna dejavnika za uspešen začetek, potek in zaključek nosečnosti. Uravnotežena prehrana, primerna telesna aktivnost in primerno vedenjsko okolje ohranjajo dobro zdravje ženske v reproduktivnem obdobju.

Preberi več
Andreja Širca Čampa
Andreja Širca Čampa,
univ. dipl. inž. živ. tehn.
klinična dietetičarka

Nosečnost

Zdrava prehrana vpliva na naše zdravje in dobro počutje v vseh starostnih obdobjih, še posebej med nosečnostjo, ko poteka pospešen prenos hranil iz telesa nosečnice k plodu, ki ima prednost pri oskrbi z vsemi potrebnimi hranili. Za nosečnico je zato izredno pomembno, da svojo prehrano prilagodi povečani potrebi po hranilih.

Preberi več
Andreja Širca Čampa
Andreja Širca Čampa,
univ. dipl. inž. živ. tehn.
klinična dietetičarka

Novalac® prenatalne kapsule so prehransko dopolnilo. Prehransko dopolnilo ni nadomestilo za uravnoteženo prehrano.