Domov > Nosečnost > Abeceda ključnih vitaminov v nosečnosti

Abeceda ključnih vitaminov v nosečnosti

Nosečnost kot največje darilo vsaki ženski prinese nepopisno mero veselja. Kljub veselju pa se poraja veliko vprašanj o tem, kaj moramo vnesti v telo, da lahko takoj začnemo skrbeti za zdravje dojenčka in seveda matere. Predstavljamo vam abecedo ključnih vitaminov v nosečnosti in kje jih lahko najdemo v prehrani.

Najprej iskrene čestitke! Pred vami je najlepše obdobje vašega življenja. Že razmišljate o otrokovem imenu, katerega spola bo, komu bo podoben, kaj bo počel v življenju, kaj storiti, da bo dojenček zdrav. Dobili boste veliko nasvetov od mame, tete, sestričen, prijateljic in sosed. Večinoma se bodo vsi nasveti razlikovali, potem pa se bo eno vprašanje spremenilo v še tri dodatna … Ni potrebe, da vam vse te dileme in iskanje odgovorov odvrnejo pozornost od uživanja v nosečnosti. Eno izmed prvih vprašanj bo: katere vitamine naj začnem jemati med nosečnostjo? S tem prispevkom želimo odgovoriti na to vprašanje, čas, ki ga boste tako prihranile, pa posvetite fotografiranju svojega rastočega trebuščka ali poslušanju glasbe 10 minut na dan, medtem ko božate svoj trebušček oz. počnete, kar si želite.

Katere vitamine naj začnem jemati med nosečnostjo?

Pomembno je, da začnete jemati vitamine že v obdobju načrtovanja nosečnosti, v idealnem primeru pa naj bo to tri mesece pred spočetjem, saj je zaželeno, da se dojenček že od prvega dne razvija v okolju, bogatem z vsemi vitamini, ki jih potrebuje.

Videli boste, da izraz abeceda vitaminov v nosečnosti ni naključen.

Vitamin A je znan po tem, da pozitivno vpliva na razvoj vida, imunskega sistema in kosti, pa tudi na kožo. Nepogrešljiv vir vitamina A so jajca, ki poleg tega vitamina vsebujejo tudi železo in esencialne beljakovine. Nekateri najbolj znani viri vitamina A so korenje, polnozrnate žitarice, artičoke, blitva, zelje, zelena solata, leča, čebula, redkev, grah … Zmernost je vedno pomembna, zlasti pri vitaminu A, saj ima vnos njegove sintetične oblike z dodatki lahko škodljive posledice. Po drugi strani pa vnos vitamina A v obliki beta karotena, ki ga najdemo v hrani, običajno nima takšnih posledic. Zato jemanje dodatkov vitamina A med nosečnostjo po mnenju Svetovne zdravstvene organizacije v Evropi običajno ni potrebno, raje posezite po naravnih virih vitamina A.

Vitamini B so velika družina vitaminov, ki jo sestavljajo vitamin B12, B6, folna kislina (vitamin B9), pa tudi vitamini B1, B2, B3, B5 in B7.

 

  • Vitamin B6 je eden izmed potrebnih vitaminov za pravilno delovanje presnove beljakovin, sladkorja in maščob, pa tudi za nastajanje krvnih celic. Najdemo ga v piščančjem in puranjem mesu, tuni, sončničnih semenih, integralnih izdelkih, mleku, siru, fižolu, špinači in korenju.
  • Folna kislina spada v skupino vitaminov B in je zelo pomembna za nastanek in zapiranje nevralne cevi, kar je ključni proces pri popolnem razvoju otrokovih možganov in hrbtenjače. Ker vpliva na razvoj živčnega sistema, ki poteka v zgodnji fazi nosečnosti, je zelo pomembno, da začnemo pravočasno jemati folno kislino. Sodeluje pri nastajanju DNK, kar pomeni, da se brez ustrezne količine folne kisline celice ne morejo deliti in je rast posledično omejena. Med nosečnostjo se poveča rast celic in zato se poveča potreba po folni kislini. Odlični viri folne kisline so zelena listnata zelenjava, semena, oreščki, agrumi, jetra in žita.
  • Vitamin B12 je potreben za sintezo DNK, za vzdrževanje normalne krvne slike in dobrih nevroloških funkcij možganov. Pomanjkanje vitamina B12 pri nosečnicah povzroča anemijo, občutek utrujenosti, kratko sapo, senzorične motnje v okončinah, pozabljivost in nihanje razpoloženja. Ker je vitamin B12 najpogostejši v živilih živalskega izvora, morajo vegani temu vitaminu nameniti posebno pozornost. Viri vitamina B12 so rdeče meso, mlečni izdelki, ribe, piščančje meso in jajca.

 

Vitamin C je antioksidant, ki poveča odpornost organizma. Potreben je pri tvorbi kolagena, kosti, hrustanca, mišic in krvnih žil. Vitamin C najdemo v vseh telesnih tkivih in ker v njih ne ostane dolgo, ga je treba vsakodnevno vnašati.Ustrezen vnos vitamina C omogoča tudi dobro absorpcijo železa. Koncentracija vitamina C v krvi ženske lahko med nosečnostjo drastično pade. Vitamin C v prehrani dobimo predvsem iz svežega sadja, zlasti iz agrumov (limone, pomaranče, grenivke), pa tudi iz paradižnika, kivija ... Zimska nadomestitev svežega sadja kot odličen vir vitamina C je kislo zelje.

Vitamin D pomaga organizmu pri absorpciji in ustrezni izrabi kalcija in fosforja, kar vpliva tudi na ustrezen razvoj kosti. V zadnjem času postaja vse pomembnejši njegov pomen pri pravilni delitvi celic in delovanju imunskega sistema. Pomanjkanje vitamina D pri nosečnicah je pomemben dejavnik tveganja za razvoj osteoporoze pozneje v življenju, pri plodu pa lahko povzroči rahitis v otroštvu. Strokovnjaki menijo, da je pomanjkanje vitamina D prisotno pri velikem delu populacije, vključno z nosečnicami, zato je za zadostno količino pomembno redno izpostavljanje soncu, vključitev živil, bogatih z vitaminom D, v prehrano, pa tudi vitaminov za nosečnice s priporočeno količino vitamina D. Hrana, bogata z vitaminom D, so rumenjaki, losos, sardine, obogateno mleko in sveže stisnjen pomarančni sok.

Ni treba, da jeste za dva

Skrivnost uspeha je v vnosu hrane višje kakovosti in ne v večji količini, zato ni treba jesti za dva. Jejte zdravo hrano in si zagotovite zadosten vnos vitaminov z ustreznimi dopolnili, namenjenimi nosečnicam. Danes je na trgu na voljo veliko vitaminov za nosečnice, poleg te abecede vitaminov pa je pomembno, da ta dopolnila vsebujejo tudi ustrezno količino mineralov in maščobnih kislin. Vse, kar potrebujete v ustrezni količini, vsebujejo Novalac prenatalne kapsule.

 

Načrtovanje nosečnosti

Skrb za novorojenčka se ne začne z dnem, ko se novorojenček rodi, temveč že mnogo prej, pred njegovim spočetjem. Zdravje in primeren prehranski status matere sta ključna dejavnika za uspešen začetek, potek in zaključek nosečnosti. Uravnotežena prehrana, primerna telesna aktivnost in primerno vedenjsko okolje ohranjajo dobro zdravje ženske v reproduktivnem obdobju.

Preberi več

Nosečnost

Zdrava prehrana vpliva na naše zdravje in dobro počutje v vseh starostnih obdobjih, še posebej med nosečnostjo, ko poteka pospešen prenos hranil iz telesa nosečnice k plodu, ki ima prednost pri oskrbi z vsemi potrebnimi hranili. Za nosečnico je zato izredno pomembno, da svojo prehrano prilagodi povečani potrebi po hranilih.

Preberi več

Novalac prenatalne kapsule so prehransko dopolnilo. Prehransko dopolnilo ni nadomestilo za uravnoteženo in raznovrstno prehrano.