Domov > Nosečnost > Zakaj in kako se psihološko pripraviti na porod

Zakaj in kako se psihološko pripraviti na porod

Zakaj in kako se psihološko pripraviti na porodOb omembi besede porod se ti zagotovo pojavi več različnih čustev – veselje, strah, navdušenje in groza. Vsi občutki so popolnoma normalni in nič ni narobe, če so prisotni. To je posledica tega, da na spletu in med prijatelji lahko najdeš mnogo različnih nasvetov in zgodb, ki jih delijo mamice o rojevanju. Ne glede na to, ali so zgodbe pozitivne ali negativne, si zapomni, da je vsaka edinstvena.

Rojstvo otroka se v družbi smatra kot eden izmed najlepših trenutkov življenja. Vsekakor je prihod tvojega malčka izjemen čas, pa je za mnoge nosečnice tudi trenutek, ki se ga izjemno bojijo. Strah pred porodom in tesnoba sta tako pogosto prisotna med nosečnostjo, zato je dobro, da poznaš tehnike, s katerimi ju lahko preprečiš ali vsaj zmanjšaš.

Izjemno pomembno je, da si o poteku poroda dobro informirana. Tako veš, kaj te čaka, ter se na to lahko tudi mentalno in fizično pripraviš. Tokrat se bomo posvetili psihološki pripravljenosti mamice, ki lahko vpliva na mnogo dejavnikov.

6 nasvetov za lažji porod

V svetu in tudi v Sloveniji se vedno bolj uporabljajo psihološke priprave na rojstvo otroka, ki lahko delujejo same ali v kombinaciji z zdravili. Njihova največja prednost je prilagodljivost, saj vsaka nosečka lahko izbere tehnike, ki ji najbolj odgovarjajo.
Možnih prednosti treniranja uma je mnogo, naštejemo lahko le nekaj najbolj pogostih:

  • krajši porod
  • lažje doživljanje bolečine
  • osredotočeno upravljanje bolečine
  • lažje sproščanje
  • osredotočenost na pozitivne misli
  • oblikovana strategija poroda

Najlažje je, če se o tehnikah psihološke priprave najprej pogovoriš s svojo zdravnico ali ginekologinjo, vsekakor pa ne škodi, če se tudi sama pozanimaš, kaj vse obstaja. Spodaj smo našteli le nekaj načinov za pripravo, seveda pa jih obstaja še mnogo več.

1. Informiraj se

Zakaj in kako se psihološko pripraviti na porodMed nosečnostjo ti vsak želi svetovati o poteku poroda, mamice ti pripovedujejo svoje zgodbe iz porodnišnice, na blogih in spletnih platformah pa si našla mnogo nasprotujočih si informacij o rojstvu otroka. Dejstvo je, da je za vsako mamico porod popolnoma drugačen, zato ni enega samega nasveta, kako se je nanj najbolje pripraviti. Vsekakor pa pomaga, da se pred porodom temeljito informiraš o vseh dejavnikih, ki ga spremljajo.

Dobro se informiraj predvsem o postopkih, s katerimi se lahko srečaš – kako odreagirati pri popadkih, kdaj se odpraviti v porodnišnico in kaj vse potrebuješ ob prihodu, kakšna čustva te bodo prevevala in o načinih sproščanja, ki ti bodo olajšali bolečine. Le informirana boš dobro vedela, kaj pričakovati, in te bo zaradi tega tudi manj strah poroda.

2. Porodni položaji

Skupaj z informiranjem o postopkih in čustvih, ki spremljajo odhod v porodnišnico in porod, pa je dobro, da poznaš tudi različne porodne položaje. Poleg tradicionalnega ležečega položaja obstajajo še mnogi drugi, ki ti lahko olajšajo bolečine in pospešijo porod. Informiraj se o vseh še pravočasno ter jih vadi doma, tako da boš v porodnišnici točno vedela, kako želiš roditi.

Poleg znanja o porodnih položajih pa je dobro poznati tudi različne položaje, ki olajšajo bolečine pred porodom in ga morda celo pospešijo. Ležanje na boku, sprehod okoli postelje in sedenje so položaji, ki ti lahko izboljšajo stanje pred porodom. Zberi informacije o prednostih vsakega in jih preizkusi doma. Tako boš tudi osebju v porodnišnici lahko povedala, kaj ti odgovarja in kako ti lahko najbolje pomagajo.

3. Vizualizacija

Vizualizacija je tehnika, ki združuje meditacijo z mentalnimi predstavami ali slikami, ki jo vsakodnevno uporabljamo za doseganje ciljev. Bodoče mamice jo lahko uporabite tudi kot metodo za pripravo na porod. Med vizualizacijo se osredotoči na potek rojevanja, ki naj bo kratek in lahek, ter na svoje doživljanje poroda. S to tehniko lahko vadiš tudi misli ali izjave, ki ti bodo pomagale premagati bolečino ali pa jo bodo vsaj sprostile.

Da vizualizacija med porodom deluje, je nujno, da jo vadiš že pred odhodom v porodnišnico. Najdi miren prostor, kjer se boš počutila varno in sproščeno. Poskušaj vizualizirati sebe v porodnišnici, porod, svoje telo med porodom in čas po njem. Bolj kot boš natančna, lažje ti bo kasneje. Tako boš tudi bolj samozavestna in pripravljena na vse, kar te čaka.

4. Najdi svojega porodnega partnerja

Pri psiholoških pripravah na porod je dobro vedeti, na koga se lahko zaneseš. Čustvena podpora izbrane osebe ti ne olajša le poroda, ampak tudi nosečnost, zato je pomembno, da izbereš pravo osebo. To je lahko tvoj partner, starš, dobra prijateljica ali celo doula (porodna spremljevalka). Občutek, da imaš poleg sebe osebo, ki ji lahko zaupaš, ti je v pomoč in ti nudi čustveno podporo, lahko zmanjša strah in tesnobo. Raziskave so pokazale, da ima dobra čustvena podpora ljubljene osebe neposreden pozitiven učinek na psihosocialno doživljanje nosečnosti in kasneje materinstva.

5. Hipnoza

V zadnjih letih je kot psihološka priprava znova postala priljubljena hipnoza, predvsem zaradi boljše psihološke pripravljenosti mamice in njene aktivnejše vloge pri porodu. Hipnoza je tehnika sproščanja, kjer nosečnice dosežejo stanje povečane pozornosti in osredotočenosti, hkrati pa odmislijo negativne misli in skrbi.

Hipnoza kot metoda je bila v več študijah dokazana kot varna in naravna oblika rojevanja, ki ne vzame več časa kot drugi porodni tečaji. Priporočljivo je, da opraviš 3–5 terapij, kjer se naučiš sprostiti, zmanjšati zaznavanje bolečin in se otresti strahu pred porodom. Naučeno znanje lahko uporabiš tudi kasneje, v različnih življenjskih situacijah.

Prednosti hipnoze:

  • manj zapletov pri porodu
  • manjša potreba po epiduralni analgeziji
  • večja vpletenost mame pri porodu
  • večje zadovoljstvo med porodom in po njem
  • pozitivna izkušnja rojevanja
  • manjša izčrpanost
  • krajši in manj boleč porod
  • krajši čas v porodnišnici

6. Tehnike dihanja

Dihalne tehnike se že dolgo uporabljajo kot način za sproščanje in osredotočanje, zato so vse bolj priljubljene tudi med nosečkami. Tako se lahko zgodi, da se boš z njimi srečala tudi v šoli za starše. Čeprav se morda zdi čudno, si lahko z napačnim dihanjem otežiš porod in njegov potek. Zato si pred odhodom v porodnišnico poglej različne tehnike, jih preizkusi doma in odkrij, katera je tebi najbolj všeč. Ni le ene tehnike, ki bi delovala za vse, zato ne skrbi. Najdi tisto, ki bo najbolj odgovarjala tebi.

Tehnike dihanja:

  • Globok vdih: en sam globok in pretiravan vdih iz trebuha skozi nos ti omogoči večji pretok kisika in te sprosti. Uporabiš ga lahko ob popadkih.
  • Fokusna točka: poskusi najti eno točko, na katero se boš osredotočila, in dihaj počasi. Točka je lahko predmet ali oseba, lahko pa zapreš oči in si zamisliš varen prostor, ki te pomirja.
  • Beseda: izberi si besedo ali frazo, ki jo boš izgovarjala z vsakim vdihom in izdihom. Naj bo to motivacijska ali pomirjujoča beseda, ki si jo boš zlahka zapomnila.
  • Štetje: med dihanjem si lahko pomagaš tudi s štetjem. Najprej vdihni in štej do 4, nato štej do 4 in izdihni. To ti bo pomagalo pri sproščanju in upočasnilo dihanje.

Načinov psihološke priprave je veliko. Vzemi si čas in se dobro informiraj o vsem, kar se dogaja med porodom, da lahko izbereš način, ki je zate najboljši. Psihološka pripravljenost ti bo vsekakor olajšala rojevanje, lahko pa se tudi odločiš in rodiš brez nje. Saj veš, vsaka mamica najboljše ve, kaj je dobro zanjo.

Viri:

Načrtovanje nosečnosti

Skrb za novorojenčka se ne začne z dnem, ko se novorojenček rodi, temveč že mnogo prej, pred njegovim spočetjem. Zdravje in primeren prehranski status matere sta ključna dejavnika za uspešen začetek, potek in zaključek nosečnosti. Uravnotežena prehrana, primerna telesna aktivnost in primerno vedenjsko okolje ohranjajo dobro zdravje ženske v reproduktivnem obdobju.

Preberi več

Nosečnost

Zdrava prehrana vpliva na naše zdravje in dobro počutje v vseh starostnih obdobjih, še posebej med nosečnostjo, ko poteka pospešen prenos hranil iz telesa nosečnice k plodu, ki ima prednost pri oskrbi z vsemi potrebnimi hranili. Za nosečnico je zato izredno pomembno, da svojo prehrano prilagodi povečani potrebi po hranilih.

Preberi več